»Ich hätte dir eine andere Kindheit gewünscht«,
siger Anna Degen til sin søn Michael, mens de oplever
endnu et bombardement af Berlin. De er jøder og i
fare for at blive deporteret til Auschwitz.
I foråret 1943 lykkes det for den 11-årige Michael
Degen og hans mor at flygte og gå under jorden. De
lever som såkaldte »U-Boote« til krigens slutning
i maj 1945.
Siden blev Michael Degen en kendt skuespiller i Tyskland, og
i 1999 udgav han en bog om sine barnsomsoplevelser i det krigshærgede
Berlin under titlen »Nicht alle waren Mörder«.
Bogen er efterfølgende blevet filmatiseret.
Kun med gode venners og mange frivillige menneskers hjælp
var det overhovedet muligt for Anna Degen og hendes dreng at
overleve som jøder i det nationalsocialistiske Berlin,
men motiverne for at hjælpe varierede meget. Der var dem,
der tjente tykt på Michael og hans mor, og så var
der dem, der hjalp uden at kræve noget til gengæld.
Fælles for dem alle var, at de risikerede deres liv.
I »Nicht alle waren Mörder« vil forfatteren
ikke moralisere eller propagandere. Han vil bare fortælle
om sine oplevelser i de år, hvor han sammen med sin mor
blev rakt fra familie til familie i det sønderbombede
Berlin, og selv om baggrunden for Michael Degens historie er
grum, fortælles den med stor humor og ikke mindst med indføling
i det liv, han levede som barn på flugt.
Vi bevæger os i bogen og filmen gennem en række miljøer
og lærer vidt forskellige mennesker at kende, lige fra
Hotze, der hjælper familien, fordi han er kommunist, til
den noget mere materialistiske Oma Teuber, der er bordelmutter
for sine døtre. Oma Teuber er realist og kender til livets
genvordigheder. Hun har sine fødder solidt plantet i den
berlinske asfalt, og som hun siger til Michaels mor: »...
von wat leben muss der Mensch, so lange er lebt«. Alligevel
holder den unge Michael Degen meget af Oma Teuber, fordi han
fornemmer mennesket bag hendes forretningsmæssige fassade.
Denne udgivelse består af en drejebog til filmen samt et
uddrag af romanen. Ideen med både at præsentere et
filmmanus og et romanafsnit er at give eleverne et indblik i
forskelle mellem den filmiske og den episke genre.
For at lærere og elever lettere kan finde rundt i det
pædagogiske materiale, har vi lavet en »guide«,
der befinder sig på hjemmesiden under overskriften: »Hvordan
man kan bruge dette program«.
Vi har lagt vægt på sproglig indlæring, tekstforståelse
og på mere kreative tiltag så som sketches og andre
frie opgaver, der er beregnet på at styrke elevernes mere
spontane sprog.
Til hvert afsnit er der et link til en podcast med samtaler mellem
Michael Degen og Aaron Altaras om episoder i filmen. Aaron Altaras
er den dreng, der spiller Michael Degen i filmen. Han er jøde
ligesom Michael Degen, hvilket giver samtalerne både nerve
og perspektiv. Der er ligeledes et link til podcastens tekst.
Endvidere er der links til baggrundsartikler og kilder, som kan
bruges til fordybelse i stoffet, og der er en udførlig
bibliografi, som bl.a. kan være til nytte i forbindelse
med studieretningsprojektet i 3. g. Materialet er velegnet
til tværfagligt og tværfakultært samarbejde
med fagene historie og samfundsfag.
Bogens webdel ligger på Tyskforlagets hjemmeside www.tyskforlaget.dk,
og Tyskforlaget udgiver også en DVD med filmen, der har
valgfrie undertekster (tysk, dansk eller uden undertekster).
På bogens hjemmeside vil eleverne kunne arbejde selvstændigt
med mange af de sproglige opgaver, men der er ikke lagt op til
et et »lær selv«-program. Opgaverne ved computeren
skal kun lette og forenkle læringsprocessen.
Familien Degens redning er ikke et enkeltstående tilfælde.
Men historien om de jøder, der i Hitlertiden gik under
jorden i Berlin samt den rolle, de jødiske stikkere
de såkaldte »Greifer« spillede i perioden,
har været tabubelagt i Tyskland, og den del af historien
er også i dag næsten ukendt. Først sent i
90´erne begyndte man at forske i disse emner, og som det
fremgår af bibliografien, er de rigtig tunge forskningsresultater
først dukket op efter årtusindskiftet.
Den interesserede læser kan læse mere om dette ved
på hjemmesiden at klikke på »Bibliographie«
og derefter på »Baggrund for bibliografien«.
»Nicht alle waren Mörder« henvender sig til
elever med tysk som fortsættersprog, niveau B (3. - 4.
semester) og A samt tilsvarende niveauer i de gymnasiale uddannelser,
på HF og i voksenundervisningen.
Vi har afprøvet de fleste af vore tekster og materialer
på Nordfyns Gymnasium, og vi takker vore elever for deres
tålmodige og konstruktive kritik.
For grundig korrekturlæsning af bogens hjemmesider samt
mange gode forslag til forbedringer står vi i dyb gæld
til Carla Wolf & Heike Berger.
Vedelshave og Odense, september 2010
Rolf D. Erbst og Marianne Mortensen
|