|
-
- NAPOLA
Forord
Må en tysk filminstruktør skabe en film, hvori
der vises hagekors, samtidig med at underlægningsmusikken
tydeligt signalerer håb og optimisme? Må han iscenesætte
sin film således, at tilskueren ser positivt på den
unge hovedperson, Friedrichs projekt at blive optaget
på en nazistisk eliteskole, en Napola (Nationalpolitische
Erziehungsanstalt), der har fået øje på hans
boksetalent, og dermed komme væk fra det berlinske arbejderkvarter
Wedding? Må instruktøren tilmed fremstille Friedrichs
far, der er modstander af Hitlers regime og dermed også
af sønnens projekt, som en negativ figur? Må han
i sin filmæstetik skildre den nazistiske eliteskole på
en sådan måde, at mange af nutidens unge formentlig
vil tænke: Wauw; der kunne jeg godt tænke mig
at gå?
Alt dette gør Dennis Gansel i sin film NAPOLA ELITE
FÜR DEN FÜHRER (2004). Til en del tyske filmanmelderes
fortrydelse. De ser filmen som en politisk naiv kostskolefilm
med en Leni Riefenstahlsk æstetik. Andre, de fleste, er
derimod begejstrede. Ifølge en række israelske filmfolk
er Napola simpelthen den første tyske spillefilm, der
anskueliggør, hvordan det 3. rige overhovedet var muligt
på et emotionelt plan. Nøgleordet er forførelse.
Først et langt stykke inde i filmen, går det gradvist
op for Friedrich og dermed for nutidens unge tilskuere
at han er ved at blive en del af et menneskeforagtende
system. Ligesom vennen Albrecht, den lokale Gauleiters spinkle
og følsomme søn, vælger han at sige fra.
Tilskueren tvinges til at stille sig selv de samme pinagtige
men afgørende spørgsmål: Hvordan ville jeg
selv have handlet? Ville jeg have sagt fra?
Den anden Verdenskrig ligger efterhånden så langt
tilbage i tiden, at unge tyske instruktører ikke længere
har den berøringsangst, der tidligere har kendetegnet
tyske film om krigen. Mens Oliver Hirschbiegels uhørt
realistiske Der Untergang (2004) skildrer det logiske endepunkt
for det 3. rige, anskueliggør Napola det pædagogisk/psykologiske
grundlag for det menneskeforagtende system. Som skolelederen,
Karl der Große, siger i sin velkomsttale til den nye årgang
af Napola-elever: Männer machen Geschichte. Aber wir
machen die Männer!
Nazisternes Napola-system har indtil for ret nylig været
helt underbelyst i den offentlige debat. Napola Eine Einführung
i Anhang er en kort introduktion til opdragelse i Det 3. Rige
i almindelighed og Napola-skolerne i særdeleshed. I Anhang
er der også anbragt to autentiske beretninger af elever
fra nazistiske eliteskoler. Hertha von Berg var elev på
én af de ganske få Napola-skoler, der var beregnet
for piger. Skuespilleren Hardy Krüger var elev på
Adolf-Hitler skolen i ordensborgen Sonthofen - altså ikke
en decideret Napola-skole - men Dennis Gansel har tydeligvis
hentet megen inspiration fra Krügers beretning.
Napola er gloseret så tæt, at den uden videre kan
anvendes på B-niveau i stx, hhx, htx og hf. Det største
udbytte fås dog nok i 2. og 3. g. Til udgivelsen er der
udarbejdet en hjemmeside med opgaver til film og tekst og links
til tekster og realkommentarer, der skal perspektivere forståelsen
af filmens univers og den historiske kontekst.
Opgaverne omfatter tekstnære spørgsmål til
filmens drejebog og forskellige typer skriftlige, tematiske og
kreative opgaver.
Napola vil med fordel kunne inddrages i fællesfaglige sammenhænge,
hvor fag som samfundsfag, historie, mediefag, billedkunst og
psykologi vil være oplagte samarbejdspartnere.
Kolding, maj 2006
Mikael Busch og Kirsten Krehan |