FORORD

„Lola rennt“ er en anderledes actionfilm, „ein romantisch-philosophischer ActionLiebes-ExperimentalThriller” som regissøren Tom Tykwer kalder filmen i interviewet bag i bogen. Og „Lola rennt“ er et vellykket filmisk eksperiment. Filmen er blevet betegnet som en af de største tyske filmiske succeser i nyere tid. Det har bl.a. fået mange kritikere til at kalde „Lola rennt” et mageløst visuelt festfyrværkeri, der benytter hele arsenalet af filmiske virkemidler. Bogen består af tekst og billeder. Genrerne blandes hos Tom Tykwer i forsøget på at indkredse de universelle temaer: tid, tilfælde og skæbne. „Im Vordergrund stehen immer Notwendigkeiten der Handlung, im Hintergrund steht ein Modell über Kausalität, über Weltkonzepte, über die Macht des Zufalls und des Schicksals“.
Filmen er et moderne eventyr og billede på det moderne menneskes livsbetingelser i vor tids risikosamfund, som sociologen Ulrick Beck beskiver således: „Vi tager det som en udfordring, at vi ikke får en færdiglavet identitet serveret på et fad. I dag må vi hver især opfinde vores egen personlighed. Du er en kunstner i dit eget liv, du kan forandre det i forhold til andre.“
For tilskueren er „Lola rennt“ en medrivende og spændende oplevelse, et spil om liv og død, i fuld fart. Filmen er en novellefilm, en historie over tre episoder om, hvad der kan ske, når Lolas kæreste, Manni, har rodet sig ind i noget, han ikke kan klare og Lola så blot har 20 minutter til at skaffe DM 100.000. For Lola betyder det, at hun må løbe og løbe. Hertil hører en filmmusik, der fremkalder en næsten uafbrudt stakkatoagtig rytme. Hver episode starter fra en ny synsvinkel og udfaldet af episoderne er afhængig af sekunders tidsforskydning og de valg, Lola træffer undervejs gennem Berlins gader for at redde sin Manni. Også bipersonerne udvikler i hver episode en selvstændig og stærk historie.
”Lola rennt” er mere end underholdning. Det er „eine wilde Jagd mit Nachwirkungen“, som rækker ud over det legende ind i det filosofiske. Filmen er postmodernistisk med et vertikalt menneske- og verdenssyn. Den beskæftiger sig med livets store og små spørgsmål og focuserer på tiden som begreb, eksistentielle valg og menneskelige værdier: kærlighed og lidenskab som de måske eneste blivende elementer i en forjaget verden, hvor tilfældet får langt mere afgørende konsekvenser, end man ønsker at tro.
Til „Lola rennt“ hører en hjemmeside med opgaver til tekst og film sammen med yderligere perspektiverende links til film, musik, anmeldelser, sagprosa etc. Der er desuden oversættelser og kommenteringsopgaver, som kan supplere det mundtlige arbejde med film og drejebog. Opgaverne kan frit downloades fra Tyskforlagets hjemmesider: www.tyskforlaget.dk
„Lola rennt“ er så tæt gloseret, at den kan læses fra slutningen af 1. g, 1. hf., men vi anbefaler drejebog og film til 2. år på fortsættersprog og på højniveau samt tilsvarende niveauer i handelsskolen, på HTX og i voksenundervisningen. Deruodover vil den kunne inddrages i tværfagligt samarbejde eller projektarbejde med fx film, musik, filosofi og samfundsfag.
Filmen med skolelicens er tekstet med tyske undertekster.

København, Silkeborg og Greve, december 1999
Susanne Vestergaard, Bente Gravgaard og Erik Wikkelsø Pedersen