|
Index | Bestellung | Preisinformation |
---|---|---|---|
»Leselandschaften«
indeholder tre temaer: »Zeit«, »Familie«
og »Gutes und Böses«. Titlerne på
temaerne er overordnede og rummelige, og de spejler den mangfoldighed,
der er i både temaer og tekster. Hver temakreds indledes
med en tekst, der giver en særlig introduktion til temaet.
På den måde får eleverne mulighed for at reflektere
over og forholde sig overordnet til temaerne, inden arbejdet
med de litterære tekster går i gang. De indledende
tekster giver rig mulighed for diskussioner, der yderligere kan
forberede arbejdet med teksterne og forsyne eleverne med indblik
i og holdninger til de tre temakredse. Teksterne i »Leselandschaften«
forholder sig forskelligt til temaerne, og der er lagt vægt
på, at de har dybde og litterær værdi. Forfatterne
er alle estimerede og spiller en rolle på den litterære
scene. I teksterne er der desuden flere afsæt til at stifte
yderligere bekendtskab med forskellige aspekter af »Landeskunde«.
Stort set alle tekster har en eller flere referencer, der peger
på betydelige begivenheder inden for kultur, historie,
politik og geografi. Derudover optræder der i teksterne
en række vigtige personligheder, som er med til at portrættere
fremtrædende profiler i de tysksprogede lande. Der henvises
i bogen til yderligere beskæftigelse med »Landeskunde«
via bogens hjemmeside. »Leselandschaften« henvender sig til elever fra 3. semester i de gymnasiale uddannelser. Teksterne er tæt gloseret med en række henvisninger til links på bogens hjemmeside, hvor man kan fordybe sig yderligere. Her er der også forslag til opgaver til bogens temaer og tekster. Opgaverne er forskelligartede og arbejder på forskellige niveauer lige fra tekstgengivelse til -fortolkning. Endvidere er der en række kreative mundtlige og skriftlige opgaver. Bente Gravgaard Erik Wikkelsø |
|||