|
-
- KURZUM
- Text und Sprache
-
- FORORD
- KURZUM - TEXT UND SPRACHE
er en antologi til undervisningen i tysk i det gymnasiale grundforløb.
Antologien består af korte, moderne tekster fra Tyskland,
Østrig og Schweiz. Teksterne kan læses hver for
sig eller i tematiske sammenhænge. I bogen er teksterne
ordnet tematisk.
- I KURZUM - TEXT UND SPRACHE
er der en tydelig progression
og en konkret beskrivelse af de sproglige
kompetencer, eleverne skal tilegne sig i introduktionsforløbet.
I progressionen indgår der fx. flg. områder: introduktion
til tysk og sprog, den simple sætning, kongruens, kasus
i forbindelse med det direkte og indirekte objekt, substantiver,
pronomener, adverbial- og præpositionsled, sætningstyper,
ordklasser, ordbogsøvelser og elektronisk retning. Herudover
er der forslag til tests og repetition undervejs i introduktionsforløbet.
Til hvert grammatisk emne hører der en kortfattet indføring,
der bygger på sprogiagttagelse. Alle eksempler er hentet
fra den aktuelle tekst, således at eleverne kommer til
at opleve det sproglige arbejde med baggrund i den tekst, de
har læst og med de ord, vendinger og sætninger, de
er blevet fortrolige med. Denne autenticitet skærper elevernes
opmærksomhed og styrker indlæringen, fordi det sproglige
arbejde kommer til at foregå på deres "hjemmebane".
I arbejdet med grammatiske områder er der anvendt en funktionel
synsvinkel. Det er vores erfaring, at eleverne reagerer positivt
på, at de grammatiske fænomener forklares ud fra
den funktion eller opgave, de har. På den måde bliver
det tydeligt for dem, hvilken betydning forskellige sproglige
forhold har, og hvordan ændringer i grammatikken skaber
ændringer i betydningen.
I antologien er der desuden en instruktion i, hvordan eleverne
arbejder med IT i forbindelse med de faciliteter, der er knyttet
til tekstbehandlingsprogrammet Word. Eleverne bliver introduceret
til de områder, hvor de kan hente automatiseret hjælp,
men også til de områder, hvor softwaren ikke er pålidelig
eller tilstrækkelig.
Af indholdsfortegnelsen fremgår de grammatiske områder,
som vi foreslår i kombination med de enkelte tekster. Den
foreslåede progression bygger på de erfaringer, vi
har gjort os i vores undervisning, og den er således udtryk
for vores praksis. Derfor vil vi gerne betone, at progressionen
kan planlægges anderledes og tilpasses andre praksisser.
Tekster og opgaver samt hele konceptet er afprøvet i 1.
g, og det har bestyrket vor tro på den metode, der er anvendt.
- I KURZUM - TEXT UND SPRACHE
er tekstlæsning og det sproglige arbejde tænkt sammen,
så de udgør en helhed. Arbejdet med grammatik foregår
i kontekstuel sammenhæng. Til hver tekst er der forslag
til at arbejde med specifikke sproglige temaer, som vi har vurderet
oplagte ud fra mulighederne i den aktuelle tekst. Arbejdet med
det sproglige er tænkt som en naturlig forlængelse
af almen sprogforståelse i det første halve års
introduktionsforløb. Med KURZUM
- TEXT UND SPRACHE får eleverne en smagsprøve
på tyskundervisningen med de forskellige indsatsområder,
der er fra tekstlæsning over ordforrådstilegnelse
til sproglig træning. Ud over at være en introduktion
til tyskundervisningen fungerer antologien som en basis for den
videre undervisning, hvor eleverne skal fordybe sig yderligere
i de faglige kerneområder, KURZUM
- TEXT UND SPRACHE dækker.
Antologiens tekster, der både er fiktive og non-fiktive,
viser hver især små udpluk af situationer i livet,
som det leves i de tysksprogede lande i dag. Ved udvælgelsen
af tekster er der lagt vægt på, at teksterne har
en længde, så man kan nå at behandle dem i
løbet af en lektion på 95-100 min. Selvom teksterne
af omfang er korte, har de en indholdsmæssig dybde og vægt,
som gør dem velegnede til samtale. Teksterne lægger
med deres realistiske univers op til kommunikation med og mellem
eleverne. Der er lagt vægt på, at eleverne arbejder
bevidst med at gengive teksterne, og af den grund hører
der til hver tekst et billede, som enten er en fastfrysning af
et element i eller et supplement til teksten. I den forbindelse
er der udarbejdet et forslag til gloser, eleverne kan anvende
som et afsæt til samtale eller referat.
Teksterne er tæt gloserede, og der er forslag til forskellige
strategier til glosearbejdet. Ved hver enkelt glose er det anført,
hvilken ordklasse den i det aktuelle eksempel tilhører.
Der er ikke taget højde for, at forskellige ord kan anvendes
forskelligt og derved skifte ordklasse. Ligesom i arbejdet med
de grammatiske emner er der i ordforrådsarbejdet lagt vægt
på det funktionelle princip. Derfor er der fx ved de uregelmæssige
verber anført vokalforskydningen i bøjningen. Vi
mener, at det på dette stadium af tyskundervisningen er
vigtigt at udnytte enhver lejlighed til at bevidst- og tydeliggøre
væsentlige sproglige elementer.
Til teksterne i KURZUM - TEXT UND SPRACHE
hører der en webside med en række opgaveforslag,
dels til samtale og diskussion i klassen, dels til hjemmeforberedelse,
par- og gruppearbejde. Derudover er der spørgsmål,
der inddrager bogens illustrationer og tydeliggør deres
muligheder for perspektivering af den aktuelle (kon)tekst.
-
- Angela Homann Erik Wikkelsø Pedersen
|