Hauptindex
Index Inhaltsverzeichnis  Preisinformation
 
 
›der krieger + die kaiserin
 
VORWORT


Der krieger + die kaiserin er indtil nu at regne for Tom Tykwers hovedværk. Her udleves temaet, der gennemsyrer langt de fleste af Tykwers film, nemlig forholdet mellem skæbne og tilfælde, sådan som det for mange også er velkendt fra ›Lola rennt‹. der krieger + die kaiserin fortæller om to ikke helt almindelige mennesker og deres mærkelige møde, som til sidst fører dem sammen. Selvom denne film af Tom Tykwer på mange måder kan virke voldsom, er den i bund og grund en blid, romantisk kærlighedshistorie, der med sin spektakulære langsommelighed viser, hvor hurtigt tilværelsen kan ændre sig.
Ved en færdselsulykke bliver Sissi, der er sygeplejerske på et psykiatrisk hospital, reddet af en mystisk mand, der er på flugt. Han er den eneste, der griber ind i spillet om liv og død, da Sissi ligger alvorligt kvæstet og døende under en kæmpemæssig tankvogn. Men efter at have reddet Sissi forsvinder han lige så hurtigt ud af hendes liv, som han kom ind i det.
Det bliver for Sissi starten på en kamp ud af isolationen på det hospital, hvor hun har levet hele sit liv. ›Ich dachte, wenn man nicht allein ist, kann man draußen vielleicht auch glücklich werden. Wenn so einer dabei ist.‹
Sissi, kejserinden, giver ikke op, og til sidst finder hun kejseren, Bodo. For at finde hinandens kærlighed må de dog først finde sig selv og derefter redde hinanden - i ekstraordinære situationer.
Sissi redder Bodo under et mislykket bankkup. Da de - efter at have stået ansigt til ansigt med døden - finder livet og hermed hinandens kærlighed, stopper deres flugt brat. Man kan undre sig over titlen, der umiddelbart associerer en anderledes identitet og et helt andet socialt tilhørsforhold, end tilfældet er i filmen. Den kvindelige hovedperson hedder Sissi, opkaldt efter Elisabeth af Bayern, der som 16-årig blev gift med kejser Franz Josep I. af Østrig-Ungarn. Om filmens usædvanlige titel har Tom Tykwer sagt: ›I mine øjne er det en meget rammende titel, eftersom filmen giver disse specielle, mærkelige personer den samme dimension, som normalt er reserveret til historiske helte. De vokser begge ud over deres grænser, og derfor fortjener de en titel som denne og ikke ›Den frustrerede soldat og den forskruede sygeplejerske‹, som filmen jo også kunnet have heddet. Navnet Sissi bekræfter denne forestilling, men i hvilken henseende hun er ›kejserinde‹ bliver først klart, som filmen udvikler sig. Hun er den hemmelige regent på den psykiatriske afdeling. På samme måde er Bodos kamp ikke en soldats kamp, men snarere en kamp mod ham selv og hans følelser. Selv om de ikke er fantasifigurer, kan de alligevel gøre krav på denne særlige dimension.‹

der krieger + die kaiserin er velegnet til fortsættersprog (B- og A-niveau) i de gymnasiale ungdomsuddannelser, på HF-tilvalg og i voksenundervisningen. Udgivelsen består dels af det originale filmmanuskript og dels af et interview med Tom Tykwer. Interviewet kan som sagprosatekst med held inddrages i arbejdet med filmens temaer. Herudover er der billedmateriale fra filmen og biografiske oplysninger til skuespillere og regissør.
Filmmanuskriptet og interviewet er tæt gloseret i relation til målgruppen. Gloseringen skal give eleverne energi og lyst til at koncentrere sig om forståelse af filmens univers med henblik på en efterfølgende sprogproduktion om den og dens temaer.
På hjemmesiderne til der krieger + die kaiserin (www.tyskforlaget.dk) kan man finde forskellige materialer og opgaver, der er tænkt som inspiration til arbejdet med filmmanuskriptet og den tilhørende skolelicenserede film, der er forsynet med tyske undertekster for at støtte elevernes umiddelbare forståelse. Hjemmesiderne giver mulighed for at inddrage IT som informationskilde og arbejdsform i tyskundervisningen. Her kan eleven/kursisten arbejde helt på egen hånd uden lærerens tilstedeværelse.

August 2003
Angela Homann • Erik Wikkelsø Pedersen