Hauptindex
Index Aufgabenindex Preisinformation
 
 
Die Welle
 
Vorwort


»Die Welle« – en pædagogisk klassiker

Et helt almindeligt tysk gymnasium har projektuge. Emnet er »statsformer«. Den populære og dynamiske historielærer, Rainer Wenger, er alt andet end begejstret, da han pålægges at undervise i delemnet »autokrati«. Han ville have foretrukket »anarki«, et emne han som tidligere aktiv i det autonome miljø har en personlig indfaldsvinkel til. Projektugen viser sig dog at blive mere spændende, end nogen havde regnet med. Faktisk alt for spændende.
Rainer Wenger bliver anfægtet, da hans elever tilsyneladende er af den opfattelse, at autoritære styreformer er et helt afsluttet kapitel i den tyske historie. En ny »stærk mand« ville – ifølge eleverne – ikke få et ben til jorden i dagens Tyskland. Kan det nu være helt rigtigt? Det skal komme an på en prøve! I et inspireret øjeblik beslutter Wenger at omdanne projektugen til et uortodokst rollespil. Eleverne skal fra nu af være lydige undergivne, der følger hans mindste vink. Selv tildeler han sig rollen som karismatisk »fører«. Eksperimentet går godt. Alt for godt. I løbet af få dage løber det helt af sporet.

Historien i »Die Welle« er allerede en pædagogisk klassiker, idet instruktøren Dennis Gansel har transponeret den amerikanske roman og tv-film »The Wave« om til nutidens Tyskland. Det amerikanske forlæg bygger i øvrigt på et autentisk, pædagogisk eksperiment: historielæreren Ron Jones fra Cubberley High School i Californien var i foråret 1967 frustreret over, at han ikke var i stand til at forklare en skeptisk elev, hvordan almindelige tyskere kunne erklære sig aldeles uvidende om, hvad der egentlig skete med jøderne under Det 3. Rige. Kendte Ron Jones overhovedet selv svaret på dette simple, men gode spørgsmål? Egentlig ikke. Han besluttede sig derfor spontant til at udforske spørgsmålet de følgende dage på sin egen intuitive og – pædagogisk set – nærmest geniale facon.

Den autentiske historielærer, som har lagt navn til det opsigtsvækkende »Ron Jones eksperiment«, har fungeret som konsulent på »Die Welle«. Det er formentlig i kraft af hans effektive coaching, at skuespilleren Jürgen Vogel i rollen som Rainer Wenger leverer en formidabel præstation. Ron Jones har i øvrigt selv en lille statistrolle i filmen, men man skal se godt efter for at opdage ham!

Dennis Gansel, som i »Napola – Elite für den Führer« tvang sit unge publikum til at spørge sig selv, hvordan det ville have handlet, hvis det havde levet under Det 3. Rige, formår igen at anfægte nutidens unge. Igen handler det om forførelse. Denne gang i et hypermoderne MTV-inspireret filmsprog. Og i en helt nutidig, globaliseret, samfundsmæssig ramme. Netop fordi »Die Welle« ikke fremstår som forankret i en specifik tysk virkelighed, vil unge mennesker i hele den vestlige verden nikke genkendende til filmens persongalleri: Her er f.eks. tyrkeren Sinan, der ikke længere vil være klassens »udlænding«. Her er hiphopperen Kevin, som keder sig i det moderne Spaßgesellschaft. Her er Karo, klassens forfængelige primadonna, der – tilsyneladende mest af æstetiske grunde (»hvidt klæder mig ikke«) – bliver den ledende skikkelse i »modstandskampen» mod »Bølgen«. Her er medløberen Lisa, der pludselig – i Karos fravær – får chancen for at avancere i pigernes interne hierarki og måske endda at vække Marcos interesse. Marco, der kommer fra en forsømt østberlinsk Trabant-bebyggelse, drømmer jo om en fremtidig, jordbunden tilværelse i et rækkehus med kone og børn.

Størst indtryk gør Rainer Wengers projekt på Tim, en – på alle måder – tung elev, som hidtil har været den fødte outsider. Tim oplever i emneugen sin finest hour. Han nærmest trygler sit idol om at blive hans personlige livvagt. Det er i kraft af Tims meget bogstavelige opfattelse af det pædagogiske eksperiment, at det hele kulminerer med en tragisk hændelse, som – i en tid, hvor desperate, hadefulde og omsorgssvigtede unge mænd jævnligt går amok med skydevåben – desværre virker skræmmende sandsynlig.

»Die Welle« er gloseret så tæt, at den uden videre kan anvendes på B-niveau i stx, hhx, htx og hf. Det største udbytte fås dog nok i 2. og 3. g. Til udgivelsen er der udarbejdet en hjemmeside med opgaver til film og tekst og links til tekster og realkommentarer, der skal perspektivere forståelsen af filmens univers og den historiske kontekst.Opgaverne omfatter tekstnære spørgsmål til filmens drejebog og forskellige typer tematiske og kreative opgaver.

»Die Welle« vil med fordel kunne inddrages i fællesfaglige sammenhænge, hvor fag som engelsk, samfundsfag, historie, mediefag og psykologi vil være oplagte samarbejdspartnere.

Kolding, juli 2009
Mikael Busch og Kirsten Krehan