»Die Welle« en pædagogisk klassiker
Et helt almindeligt tysk gymnasium har projektuge. Emnet er
»statsformer«. Den populære og dynamiske historielærer,
Rainer Wenger, er alt andet end begejstret, da han pålægges
at undervise i delemnet »autokrati«. Han ville have
foretrukket »anarki«, et emne han som tidligere aktiv
i det autonome miljø har en personlig indfaldsvinkel til.
Projektugen viser sig dog at blive mere spændende, end
nogen havde regnet med. Faktisk alt for spændende.
Rainer Wenger bliver anfægtet, da hans elever tilsyneladende
er af den opfattelse, at autoritære styreformer er et helt
afsluttet kapitel i den tyske historie. En ny »stærk
mand« ville ifølge eleverne ikke få
et ben til jorden i dagens Tyskland. Kan det nu være helt
rigtigt? Det skal komme an på en prøve! I et inspireret
øjeblik beslutter Wenger at omdanne projektugen til et
uortodokst rollespil. Eleverne skal fra nu af være lydige
undergivne, der følger hans mindste vink. Selv tildeler
han sig rollen som karismatisk »fører«. Eksperimentet
går godt. Alt for godt. I løbet af få dage
løber det helt af sporet.
Historien i »Die Welle« er allerede en pædagogisk
klassiker, idet instruktøren Dennis Gansel har transponeret
den amerikanske roman og tv-film »The Wave« om til
nutidens Tyskland. Det amerikanske forlæg bygger i øvrigt
på et autentisk, pædagogisk eksperiment: historielæreren
Ron Jones fra Cubberley High School i Californien var i foråret
1967 frustreret over, at han ikke var i stand til at forklare
en skeptisk elev, hvordan almindelige tyskere kunne erklære
sig aldeles uvidende om, hvad der egentlig skete med jøderne
under Det 3. Rige. Kendte Ron Jones overhovedet selv svaret på
dette simple, men gode spørgsmål? Egentlig ikke.
Han besluttede sig derfor spontant til at udforske spørgsmålet
de følgende dage på sin egen intuitive og
pædagogisk set nærmest geniale facon.
Den autentiske historielærer, som har lagt navn til
det opsigtsvækkende »Ron Jones eksperiment«,
har fungeret som konsulent på »Die Welle«.
Det er formentlig i kraft af hans effektive coaching, at skuespilleren
Jürgen Vogel i rollen som Rainer Wenger leverer en formidabel
præstation. Ron Jones har i øvrigt selv en lille
statistrolle i filmen, men man skal se godt efter for at opdage
ham!
Dennis Gansel, som i »Napola Elite für den
Führer« tvang sit unge publikum til at spørge
sig selv, hvordan det ville have handlet, hvis det havde levet
under Det 3. Rige, formår igen at anfægte nutidens
unge. Igen handler det om forførelse. Denne gang i et
hypermoderne MTV-inspireret filmsprog. Og i en helt nutidig,
globaliseret, samfundsmæssig ramme. Netop fordi »Die
Welle« ikke fremstår som forankret i en specifik
tysk virkelighed, vil unge mennesker i hele den vestlige verden
nikke genkendende til filmens persongalleri: Her er f.eks. tyrkeren
Sinan, der ikke længere vil være klassens »udlænding«.
Her er hiphopperen Kevin, som keder sig i det moderne Spaßgesellschaft.
Her er Karo, klassens forfængelige primadonna, der
tilsyneladende mest af æstetiske grunde (»hvidt klæder
mig ikke«) bliver den ledende skikkelse i »modstandskampen»
mod »Bølgen«. Her er medløberen Lisa,
der pludselig i Karos fravær får chancen
for at avancere i pigernes interne hierarki og måske endda
at vække Marcos interesse. Marco, der kommer fra en forsømt
østberlinsk Trabant-bebyggelse, drømmer jo om en
fremtidig, jordbunden tilværelse i et rækkehus med
kone og børn.
Størst indtryk gør Rainer Wengers projekt på
Tim, en på alle måder tung elev, som
hidtil har været den fødte outsider. Tim oplever
i emneugen sin finest hour. Han nærmest trygler sit idol
om at blive hans personlige livvagt. Det er i kraft af Tims meget
bogstavelige opfattelse af det pædagogiske eksperiment,
at det hele kulminerer med en tragisk hændelse, som
i en tid, hvor desperate, hadefulde og omsorgssvigtede unge mænd
jævnligt går amok med skydevåben desværre
virker skræmmende sandsynlig.
»Die Welle« er gloseret så tæt, at
den uden videre kan anvendes på B-niveau i stx, hhx, htx
og hf. Det største udbytte fås dog nok i 2. og 3.
g. Til udgivelsen er der udarbejdet en hjemmeside med opgaver
til film og tekst og links til tekster og realkommentarer, der
skal perspektivere forståelsen af filmens univers og den
historiske kontekst.Opgaverne omfatter tekstnære spørgsmål
til filmens drejebog og forskellige typer tematiske og kreative
opgaver.
»Die Welle« vil med fordel kunne inddrages i fællesfaglige
sammenhænge, hvor fag som engelsk, samfundsfag, historie,
mediefag og psykologi vil være oplagte samarbejdspartnere.
Kolding, juli 2009
Mikael Busch og Kirsten Krehan